Wirén String Quartets

Daphne 1021

Previews:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.

Beskrivning:

2006 skulle tonsĂ€ttaren Dag WirĂ©n fyllt 100 Ă„r. Det firade vi med att ge ut hans samtliga strĂ„kkvartetter i Lysellkvartettens lysande tolkning. Skivan blev utsedd till En av Årets skivor 2005 bĂ„de av Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet! Thomas Anderberg i DN skriver till exempel som motivering:
För att dessa höjdpunkter i den svenska kammarmusiken ges all den frÀschör som partituren tillÄter.

Erik Bergqvist SvD skriver Lysellarna har funnit just den wirénska tonen: ett slags behÀrskad feber.

Dessutom blev skivan NOMINERAD TILL GRAMMIS 2006!


Spårlista:

Dag Wirén

String quartets

 

 

N:o 2 op 9 (1935)

1.     Tema med variationer

2.     Schertzo

3.     Final

N:o 3 op 18 (1941/45)

4.     Allegro moderato

5.     Andante, Vivace, Allegretto

6.     Presto

7.     Allegro, Prestissimo

 

N:o 4 op 28 (1952-53)

8.     Calmo,Allegro molto, Calmo

9.     Intermezzo 1 Moderato

10.   Intermezzo 2 Prestissimo

11.   Lento

12.   Allegro molto, Lento

 

N:o 5 op 41 (1970)

13.   Allegro molto 

14.   Andante espressivo

15.   Allegro


Recensioner:

Om strÄkkvartetter snarare Àn symfonier bestÀmde rankingen i den konstmusikaliska hierarkin skulle Sverige ha en betydligt mer framskjuten position i det internationella musiklivet.

För det Àr inte bara Wilhelm Stenhammar och Hilding Rosenberg som hÀvdat sig vÀl hÀr; ocksÄ Dag Wirén och Jan Carlstedt har skrivit verk som tillhör genrens toppskikt.
HundraÄrsjubilaren Dag Wiréns tre sista kvartetter Àr hans frÀmsta verk och tÄl att höras hur mÄnga gÄnger som helst.

Lysellkvartetten hanterar dem med stor omsorg, Àr ettrigare Àn Freskkvartetten (Phono Suecia) i den vitala tredje kvartetten och matchar Saulescokvartetten (Caprice) vad gÀller introvert allvar i femte kvartetten. I det verkliga storverket, den sorgtyngda fjÀrde kvartetten frÄn början av 50-talet, Àr det en smaksak om man föredrar den mer moderata hÄllning som Lysellkvartetten stÄr för Àn den nÀstan ödsliga karaktÀr som utmÀrker Freskkvartettens tolkning (sjÀlv föredrar jag den senare, om Àn med snÀv marginal).

Hur som helst Àr det hÀr en skiva som varje kammarmusikÀlskare borde Àgna nÄgra timmar Ät. Det Àr vÀl anvÀnd tid.
Thomas Anderberg, DN

These are certainly fascinating works with 2 and 3 winningly energetic and embracing joy. 4 and 5 powerfully reflect 20th century angst. Not to be missed.

Rob Barnett

Hela recensionen (pÄ engelska:

http://www.musicweb-international.com/classrev/2005/May05/wiren_quartets_DAPHNE1021.htm

Symfonin och strÄkkvartetten var de former som lÄg Dag Wirén (1905-1986) nÀrmast, hans tonsprÄk sökte sig i tidens anda till det nyklassicistiskt genomskinliga. Wirén studerade tre Är i Paris, men i jÀmförelse med exempelvis generationskompisen de Frumerie blev de galliska impulserna för Wirén marginella, snarare finns i hans musik en solid nordisk ton med lika delar svalka och ljus. Och ÀndÄ sÄ unik, ja sÀrprÀglad, tycks det mig nÀr jag lyssnar pÄ Lysellkvartettens cd med strÄkkvartetterna 2-5, den Àldsta frÄn 1935, den yngsta frÄn 1970 - Wirén tystnade under sina sista Är. De tidiga kvartetterna Àr genomblÄsta av sommardagrar, bitvis melodiskt Àlskliga men ÀndÄ
lÄngt ifrÄn idylliska. De senare blir alltmer skarpskuret fÄmÀlda, liksom ruvande kring ett svÄrtytt mörker. Denna gedigna och pÄ nÄgot vis ensamma musik framförs hÀr med stor ackuratess, inspelningen Àr dÀrtill ljudmÀssigt vÀlavvÀgd. Lysellkvartetten Àr en personlig favorit bland kammarensembler, de har en alldeles egen strÀv ljudglöd, som gjord för den svenska musik de ofta spelar.
Erik Bergqvist SvD

Dag Wiren (1905-86) was raised in a musical home. By the time he was five he could read music and had determined to become a composer. As he matured, he admired Grieg, Mozart, and Bach. Wagner and Brahms he disliked, and 12-tone music was also not of interest to him. He labelled American pop music as broadcast by the Swedish radio “darned rubbish”.

After graduating from the Conservatory he studied composition for two years and then went to Paris for three years on a scholarship. In his adult life he lived on an island in the Stockholm archipelago in the summer and Stockholm in the winter, where he finished manuscripts. His composing was done on the island. He stopped composition in 1972, 14 years before his death. He said one must stop while one still has the sense to stop.

The four quartets cover almost his entire career. The second is dated 1935. This was the
year after he returned from Paris and had married. It is a joyous work in three movements.
Quartet 3 was written between 1941 and 1945. It is also light-hearted but it marks the
beginning of Wiren’s future style of composing where he combines themes from the early
movements into a finale.

Quartet 4 was written in 1952-53 and is one of Wiren’s most powerful works. Its
movements last about 18 minutes. The notes describe it as having an “ethereal shimmer”.

Quartet 5 was written in 1970. I doubt that any of these quartets could have been written by anyone but Dag Wiren. Their style is definitely 20th Century, but it is tonal and conservative. They are extremely pleasant and stimulating works to listen to. Repeated hearings enhance your pleasure.

The Lysell Quartet has been in existence for nearly 20 years. They are one of Sweden’s foremost quartets. They play brilliantly and are very well recorded. One can pick out the location of each instrument, yet the blend is perfect. Good notes are supplied but fail to answer the question that inevitably arises about Wiren’s Quartet 1. Has it been lost? I have other recordings of Quartets 2, 3, and 5 but none as good as these.

BAUMAN
American Record Guide September/October 2005

Äntligen! Nu kommer 100-Ă„rsjubilerande Dag WirĂ©ns fyra strĂ„kkvartetter pĂ„ cd, och de hör, tro mig, till det bĂ€sta som skrivits i Sverige inom genren. Vad 4:an betrĂ€ffar tĂ„l den vilken jĂ€mförelse som helst. Och det sĂ€ger jag inte dĂ€rför att WirĂ©n föddes i Striberg, vĂ€xte upp i Fjugesta och tog studenten i Örebro. Nej, detta Ă€r allt annat Ă€n provinsiell musik. Den Ă€r lika europeisk som nordisk, klassiskt ren och vĂ€lstrukturerad och med en musikantisk spelglĂ€dje som man bara mĂ„ste falla för. Och det har Lysellkvartetten ocksĂ„ gjort. Tolkningarna Ă€r suverĂ€na och har dessutom begĂ„vats med en tekniskt mycket lyhörd inspelning. Det enda man kan beklaga Ă€r att Dag WirĂ©n sjĂ€lv inte kan höra cd:n.

STEN WISTRAND Nerikes Allehanda


Här kan du köpa skivan:

http://www.naxosdirect.se/-Wir%C3%A9n-Dag---Str%C3%A5kkvartetter-2-5----Lysellkvartetten/title/DAPHNE%201021/
http://cdon.se/musik/wir%C3%A9n_dag/str%C3%A5kkvartetter_2-5-507218
http://shopathome.se/musik/cd/wir-n-dag-str%C3%A5kkvartetter-2-5-523311?ref=a

Musiken pÄ denna internettjÀnst publiceras med tillstÄnd av Stim/NCB

Daphne Records AB Àger copyrights till all text, musik, grafiska bilder och webbdesign. All otillÄten reproduktion beviras.

Producerad av Design Box med publiceringssystemet Drupal 6.