Stockholm Chamber Jazz

Daphne 1051

Previews:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.

Beskrivning:

How do you combine a love for classical music with an urge to express yourself in jazz? Are there similarities? What are the differences? Composed versus improvised music. Which was first, the chicken or the egg?

In the beginning there was jazz. I started playing the clarinet inspired by heroes like Goodman, Parker, Getz; thrilled by the rhythm and the freedom of improvisation. Later, I entered the classical world. My masters – Mozart, Brahms, Debussy, Stravinsky – provided brilliant pieces of music for me to bring to life. I have stayed mainly in that world, but have always tried to convey a sense of improvisation, of creating in the moment.

Five or six years ago, playing some jazz gigs, I met pianist Lennart Simonsson and bassist Jan Adefelt. Although from different musical backgrounds, we found ourselves united in our search for aa expression witout borders, combining the notated and the improvised. Since then we’re happily exploring the art of improvisation together; sometimes in stricter forms, sometimes completely free. This CD is the result. Classical masters meet jazz giants, Swedish folk meets Klezmer. Original compositions and adaptations.

We strive to present this in our musical language. Three independent voices, three dialects. We think of chamber jazz as a musical conversation in real time.

 


Spårlista:

1. There'll Never Be Another You                         

(H Warren)

2. Sicilienne op 78                                                    

(G Fauré)

3. Intervention I: Bach/Django                               

(J S Bach/J Lewis)

4. Du gĂ„r icke ensam                                              

(C J L Almqvist/L Simonsson)

5. Hommage 222                                                      

(S MĂ„rtensson)

6. Stockholm Sweetnin’                                         

(Q Jones)

7. Meditation upon Uppon La-Mi-Re                                         

(T Preston, attr.)

8. Nostalghia in Times Square                              

(C Mingus)

9. UtskĂ€rgĂ„rd                                                            

(B Ericson)

10. Intervention II: Eccles/Things                         

(H Eccles/J Kern)

11. Papirosn                                                              

(Trad.)

12. Emigrantvisa                                                      

(Trad. Arr: J Adefelt)

13. VĂ€sterbron                                                          

(S MĂ„rtensson)

14. Visa frÄn RÀttvik

(Trad.)

15. Round Midnight

(T Monk)


Recensioner:

Nerikes Allehanda:

 Soloklarinettisten i Hovkapellet pĂ„ Kungliga operan sedan 2001, Staffan MĂ„rtensson, vĂ€xte upp med jazzmusiken innan han skaffade sig en klassisk skolning. Under sin karriĂ€r har han varit solist med symfoni- och kammarorkestrar över hela Europa. Genom Ă„ren har han dock hĂ„llit improvisationsmusiken varm vid sidan av. Och nĂ€r han för fem-sex Ă„r sedan kom i kontakt med jazzpianisten Lennart Simonsson och basisten Jan Adefelt föddes idĂ©n om att göra en platta ihop. Under trionamnet Stockholm chamber jazz serveras en skön blandning av klassisk musik, folk- och jazzlĂ„tar, i musikantiskt finurliga och svĂ€ngiga arrangemang.
SpelglÀdjen Àr pÄtaglig och MÄrtenssons klarinett vÀser och tjuter som utslÀppt pÄ grönbete. HÀrligt att höra hur han vÄgar slÀppa pÄ kontrollen, fint uppbackad av sina lyhörda medmusikant

 

Norran

Bjuder pÄ jazzig kammarmusik

Ytterligare en cd som visar det idiotiska i att försöka bestÀmma genre och sÀtta rÀtt etikett pÄ all producerad musik. I detta album fÄr Charlie Mingus samsas med JS Bach, traditionella folklÄtar frÄn Dalarna med Thelonious Monk och nÄgra egna kompositioner med CJL Almqvist.

Klarinettisten Staffan MÄrtensson började med jazzen för att sedan övergÄ till att spela klassiskt i mÄnga Är, men efter att ha trÀffat pianisten Lennart Simonsson och basisten Jan Adefelt har han fÄtt Äterfall och resultatet blev detta album.

Musiken Àr alltsÄ en blandning av bÄde det ena och det andra men det sitter ihop och kÀnns inte alls onaturligt. Att Bach svÀnger vet vi ju. Detta Àr kammarmusik i jazztappning vilket ju ocksÄ framgÄr av titeln. SpÀnstigt, harmoniskt, lÀttlyssnat men inte trÄkigt.

Mats Åkerström

 

SmÄlÀnningen:

Kan en jazztrio se ut hur fan som helst? Ja, absolut! Piano, bas trummor Ă€r den klassiska sĂ€ttningen, men olika kombinationer förekommer. Den senaste Ă€r Stockholm Chamber Jazz, bestĂ„ende av Staffan MĂ„rtensson, uppvuxen med jazzmusiken men sen 2001 soloklarinettist i Hovkapellet, och de lyhörda medmusikanterna Lennart Simonsson (piano) och Jan Adefelt (bas). Redan nĂ€r dom trĂ€ffades första gĂ„ngen för nĂ„gra Ă„r sen föddes idĂ©n pĂ„ att dom skulle göra en platta tillsammans. Det tog sin tid innan planerna realiserades men nu föreligger i alla fall resultatet i form av albumet ”Stockholm Chamber Jazz”, en skön mix av klassisk musik, folk och jazzlĂ„tar i kluriga och fyndiga arrangemang. Stundtals svĂ€nger det till tusen, stundtals Ă€r det ”bara” vackert. Men – om uttrycket tillĂ„ts – skitbra frĂ„n första till sista stund.

KÄre Lidén


Här kan du köpa skivan:

http://naxosdirect.se/search/stockholm+chamber+jazz
http://cdon.se/musik/stockholm_chamber_jazz/stockholm_chamber_jazz-33896788
http://shopathome.se/musik/cd/stockholm-chamber-jazz-stockholm-chamber-jazz-675233

Musiken pÄ denna internettjÀnst publiceras med tillstÄnd av Stim/NCB

Daphne Records AB Àger copyrights till all text, musik, grafiska bilder och webbdesign. All otillÄten reproduktion beviras.

Producerad av Design Box med publiceringssystemet Drupal 6.