Relic

Daphne 1042

Previews:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.

Beskrivning:

Anders Ericsons debut-CD pÄ Daphne Records innehÄller musik av kÀnda och okÀnda franska kompositörer för barockluta. En stor del av programmet finns inte tidigare inspelat och blir nu för första gÄngen tillgÀnglig för en större publik. Denna sublima och fascinerande musik av François Dufaut, Jean Mercure, Jacques Gallot och Germain Pinel hÀr spelad av Anders Ericson ger en levande bild av den musikaliska klangvÀrlden i 1600-talets Frankrike.

 

http://www.andersericson.net


Spårlista:

François Dufaut c. 1604 – c. 1670

Pieces in g minor

1 Prélude 1:45

2 Allemande 3:06

3 Courante 2:06

4 Courante 1:51

5 Courante 1:44

6 Sarabande 2:16

 

 

Jacques Gallot c. 1625 – c. 1695

Pieces in a minor

7 Prélude 1:46

8 Allemande le Bout de l'An de Mr Gautier 3:24

9 Courante 2:38

10 Allemande Oesope ridicule 4:11

11 Volte la Brugeoise 2:21

 

 

Jean Mercure c. 1600 – c. 1660

Pieces in a minor

 

12 Allemande 2:45

13 Courante 1:39

14 Sarabande 1:42

15 Courante 1:55

16 Gigue 1:23

 

 

Germain Pinel c. 1600 –1661

Pieces in d minor

 

17 Prélude 1:52

18 Allemande 3:31

19 Courante 2:07

20 Allemande 2:44

21 Courante 1:55

22 Branle des Frondeurs 1:05

23 Courante 1:45

24 Gigue 2:02


Recensioner:

4 NV-stjÀrnor (av fem möjliga)
Relic (franska för relik) Àr lutenisten Anders Ericsons skivdebut som soloartist. Han har tidigare medverkat som sologitarrist pÄ tre plattor med Beyond Twilight. Men hÀr handlar det inte om dansk progressiv metal, utan om fransk lutmusik frÄn 1600-talet, skriven av tonsÀttare mer eller mindre (mest mer) okÀnda utanför den innersta kretsen av konnÀssörer: François Dufaut, Jacques Gallot, Jean Mercure och Germain Pinel. Men vilken musik, vilken fantastisk musik, smÄ snirkliga melodier som griper tag i varandra, för att i nÀsta stund försynt fly bort in i tystnaden. Om den tyska och engelska lutmusiken, med kompositörer som Weiss och Dowland i spetsen, Àr spontan och omedelbar Àr den franska stilla begrundande, eftertÀnksam, meditativ, en lisa för söndertrasade sjÀlar pÄ grÀnsen till sammanbrott. En skön fÄtölj, nÄgonting att dricka, ett par hörlurar och ett rum med dÀmpad belysning, blunda och lÄt dig förföras av Anders Ericsons eleganta utsirningar och sofistikerade klangfÀrger.
Mikael Bengtsson Norran

 

musicweb-international

Anders Ericson’s excellent liner notes warn that the French baroque lute tradition may not be as instantly likable as the snappy, melodic songs of a John Dowland. That’s true, and it’s also true that these works are never as ‘developed’ or downright snappy as the composers who came a generation or two later (like Silvius Weiss). But I really had no trouble genuinely liking this music, let alone Ericson’s tender, evocative playing.
Brian Reinhart

LĂ€s hela recensionen:

http://www.musicweb-international.com/classrev/2012/May12/Relic_lute_Dap...

 

GRAMOPHONE februari 2012

French portrait from electric guitarist turned lutenist

 

Listening to this recording, it is hard to imagine Anders Ericson playing ’progressive

metal’ on the electric guitar – something he evidently does  very successfully in  Stockholm. He is, of course, one of a growing number of musicians pursuing dual performing careers. Certainly his technical command of the lute and the French

17th--‐century idiom is impressive. He understands the underlying rhetoric, musical

textures and expressive power of its ornamentation practices. His booklet--‐notes provide fresh perspectives on lute--‐playing in the 17th century and acknowlege that

the French repertoire isn’t ’remotely as straightforward and instantly likeable’ as that

of the English or later German schools. The challenge he sets himself is to make us  comfortable with it. Only a few people have recorded this repertoire (Nigel North, for one), historically important because of its profound influence on harpsichordists and

viol players. Hence the composers are almost unknown to most of us. Ericson has limited himself here to four, Dufaut, Gallot, Mercure and Pinel (the melodious music of

Jacques Gallot is instantly engaging), each represented by a single suite of dances opening with an unmeasured prelude (except the Mercure). Dufaut’s G minor suite is interesting for its three successive courantes, all with syncopated rhytmic patterns, the

Second more rhetorical and the last more melodic. Particularly attractive are the sarabandes of Dufaut (with its folksong quality) and Mercure (Ericson achieves here a

carming effect with gentle strumming on the off--‐beats). Ericson makes us think anew

about giges by taking those of both Mercure and Pinel at a gentler pace than one is

accustomed to hearing in later Baroque music. Let’s hope he follows up this sensitively

recorded CD withfurther examples!

Julie Anne Sadie

 

....Det Ă€r kanske dĂ€rför jag Ă€nnu hellre lyssnar till lutenisten Anders Ericsons alldeles fĂ€rska debut­album ”Relic”. Ur denna sofistikerade franska 1600-talsmusik dras inga uppenbara trĂ„dar till nuet, men bara vetskapen om att Ericson i en parallell karriĂ€r spelar minst lika fingerfĂ€rdig progressiv metal gör det hela roligare. De dĂ€r bĂ„da vĂ€rldarna behöver absolut inte ha med varandra att göra – kanske förenas de bara av ett slags tekniskt nörderi – men det bidrar Ă€ndĂ„ till att jag som lyssnare ocksĂ„ vĂ„gar ta det fyrahundraĂ„riga sprĂ„nget.

Sara Norling DN 11-11-30

 

Helsingborgs Dagblad: http://hd.se/noje/skivor/2011/12/02/anders-ericson-relic/


Här kan du köpa skivan:

http://www.naxosdirect.se/-Ericson-Anders---Relic----Various-Composers/title/DAPHNE%201042/
http://cdon.se/musik/ericson_anders/relic-16257754
http://shopathome.se/musik/cd/ericson-anders-relic-523332?ref=a

Musiken pÄ denna internettjÀnst publiceras med tillstÄnd av Stim/NCB

Daphne Records AB Àger copyrights till all text, musik, grafiska bilder och webbdesign. All otillÄten reproduktion beviras.

Producerad av Design Box med publiceringssystemet Drupal 6.