Hilding Rosenberg Piano works vol. 2

Daphne 1003

Previews:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.

Beskrivning:

Hilding Rosenbergs pianoproduktion är mångskiftande och med svenska mått nydanande. Ytterligheterna är de fyra sonaterna och de små föredragstudierna för pedagogiskt bruk. De flesta verken förblev länge så gott som okända, fast de tidigt kom i tryck. I Rosenbergs tidiga pianomusik kombineras ofta två gestaltningsidéer. Den ena utgår från en klassisk tradition. Den är sammanhållande, åtstramande. Den andra är ett fritt och plötsligt spel av impulser: sramatiska, poetiska. Det sista, viktiga pianoverket av Rosenberg är en "Sonatin" från 1949. Mellan två livfulla, motoriska satser står ett Lento molto tranquillo som visar vilken inspirerad lyriker Rosenberg kunde vara: stillhet, sjungande melodik bärig inte minst genom de parallella terserna, fraser som talar berättar.

Mats Widlund tillhör idag de främsta solisterna i Sverige och framträder regelbundet med alla de stora symfoniorkestrarna i landet. Han är också en mycket uppskattad och efterfrågad kammarmusiker. Han har spelat in samtliga pianoverk av Hilding Rosenberg på CD, även de båda pianokonserterna. (Daphne 1001 och 1006)


Spårlista:

Suite (1924)
1. I Präludium Pomposo [2.37]

2. II Arabesk Allegro non tanto con tenerezza [4.07]

3. III Impromtu Molto Adagio [2.56]

4. IV Pastoral Poco Allegretto, piacevole [3.54]

5. V Burlesk √° la marcia [3.32]

Sonat nr 2 (1925)
6. I Quasi Allegretto [4.30]
7. II Tema con variazioni [8.12]

8. III Final Allegro assai [2.11]

Sonat nr 4 (1927)
9. I Poco largamente [2.45]

10. II Allegro assai [3.32]

11. III Andantino [3.06]

12. IV Allegro grazioso [4.32]

13. Tema con variazioni (1941) [17.10]

Sonatin (1949)
14. I Allegretto [5.01]

15. II Lento molto tranquilla [5.08]

16. III Allegro vivace [3.18]

Total: [76.32]


Recensioner:

There is some extremely attractive music on this disc. While the two sonatas can be a challenge the other works here are immediately amicable without being anodyne.

The Gallic impressionism Suite: Delicately tuneful miniature chiming impressionism of Arabesk and Pastoral, Pierrot wanderings of Impromptu. Nothing Schoenbergian here. Prize listening for anyone partial to Ravel or Goossens

The polished Satie-like scattiness and repose of the second sonata is not to be preferred to the fourth sonata. The latter, in the first movement, rests moored at ease on an unthreateningly rocking ocean - even slightly Brahmsian. This is succeeded by an earnest perpetuum mobile and a classic andantino ruffled by breezes predictive of Shostakovich - or at least so they sound. 1927 is far too early for any direct influence.

On into the 1940s. The Theme and Variations entrancingly threads delicate silken lines into a glistening impressionistic curtain soon to be developed in angry turbulence, impatience and
drizzled peace. Shostakovich is certainly a glassy influence in the 1949 Sonatina.

The playing time is very generous. Notes are good though silent on Sonata No. 4. If you are pressed to choose between volumes 1 and 2 go for No. 1 - a fine production all-round.
Rob Barnett Music on the web

Mats Widlund's recordings on Daphne re-establish Rosenberg's music. Here are two recordings that might well become long term companions in a music lover's life.
H-G Peterson SvD

Music which is easy to listen to and played with both great insight and spontaneity.
Stig Jakobsson - Hifi and Music.

Widlund's interpretations are characterized by a remarkable clarity.
Bj√∂rn Gustavsson  Nerikes Allehanda


Här kan du köpa skivan:

http://www.naxosdirect.se/-Rosenberg-Hilding---Piano-Works-vol-2----Widlund-Mats/title/DAPHNE%201003/

Musiken på denna internettjänst publiceras med tillstånd av Stim/NCB

Daphne Records AB äger copyrights till all text, musik, grafiska bilder och webbdesign. All otillåten reproduktion beviras.

Producerad av Design Box med publiceringssystemet Drupal 6.