Hilding Rosenberg Piano concertos 1&2

Daphne 1006

Previews:

1.
2.
3.
4.
5.

Beskrivning:

Hilding Rosenbergs pianokonserter nr 1 och 2 med Mats Widlund och Sveriges Radios symfoniorkester under Petter Sundkvist

 

Hilding Rosenberg hade mÄnga ansikten. Ett - som ofta framhÄlls - Àr ett allvarligt sökande med stora hantverkskrav, ett annat musikanten som kunde ge sig hÀn Ät det virtuosa, ett tredje det utmanande - modernisten.

En viktig sida i hans produktion blev solokonserterna, dÄ med ett stort intresse för instrumentens tekniska möjligheter och uttryckskraft.

Mats Widlund tillhör idag de frÀmsta solisterna i Sverige och framtrÀder regelbundet med alla de stora symfoniorkestrarna i landet. Bland hans internationella engagemang kan nÀmnas framtrÀdanden runtom i Europa sÄvÀl som i USA, Kanada och Japan. Mats Widlund Àr ocksÄ en mycket uppskattad och efterfrÄgad kammarmusiker. Han har spelat in Rosenbergs samtliga pianoverk (pÄ Daphne 1001 och 1003). Han finns Àven representerad pÄ ytterligare tvÄ Daphne-Cd: i ensembeln "TrioMats" (Daphne 1015 och 1016)


Spårlista:

Piano concerto nr 1 (1930)*1
1. Allegro energico [10.00]

2. Adagio espressivo [14.58]

Piano concerto nr 2 (1959) *2
3. Allegro energico [15.12]

4. Andante tranquillo [13.15]

5. Allegro giusto [7.29]

Total: [61.20]

*1 - september 12, 13, 15 1997
/balance engineer: Ian Cederholm/
*2 - august 19-21
/balance engineer: Hans Erik JĂ€rvenhag/


Recensioner:

Man Ă€r dĂ€r, direkt, i pianots vindlande spiraltrappa, med strĂ„karnas svepande vindar blĂ„sande genom hĂ„ret - och plötsligt har man den vidaste av utsikter. Hilding Rosenbergs första pianokonsert (1930) tar sats i ett inledande ”Allegro energico”, och det Ă€r en synnerligen passande angivelse, Ă€ven om det lĂ€ngre fram i satsen Ă€ven inflikas lugna, hymnartade partier. Det lĂ„ter ryskt, det lĂ„ter Sjostakovitj, Prokofjev, Vainberg! Det hĂ€r Ă€r briljant musik, porlande pĂ€rlband av klaviaturer som slingrar och krumbuktar som en katt i en tecknad serie, eller som i en balettuppsĂ€ttning med ett dussin berusade, spretande och knyckande Pinnochiodockor, yrvaket levandegjorda i kompositörens vildaste dagdrömmar!
ÄndĂ„ var Rosenberg tveksam inför sin skapelse. Han slutförde bara tvĂ„ satser. Han lĂ„nade ut kopior av satserna till Sven Brandel 1930, kanske för ett utlĂ„tande om de solistiska partierna, men de blev kvar hos honom, och glömdes bort. Dessa tvĂ„ satser dök upp igen i Brandels kvarlĂ„tenskap, och uppfördes först 1992!
Andra satsen, ”Adagio espressivo”, Ă€r ett folktonsintonande lyriskt stycke, som smeker kvĂ€llsdimmeartat genom partituret, men inte utan kraftfullare, mer understrukna partier lĂ€ngre in i satsen. Ett processionsfĂ€rgat parti i satsens mitt manar fram nĂ„got ödesmĂ€ttat, obönhörligt mitt i det sköna, och mot slutet tonar ett glaspĂ€rleartat spel ut i en soloviolin.
Den hÀr ofullbordade pianokonserten Àr nÄgot av det skönaste, frÀschaste jag hört inom denna genre, och det Àr verkligen trÄkigt att Rosenberg inte skrev den avslutande finalen, vilken bara finns i pÄbörjade fragment.

Den pianokonsert som lÀnge ansÄgs vara Rosenbergs enda - och den Àr ju den enda fullbordade - skrev kompositören 1950. Denna konsert tar ett kraftigt avstamp i en BartokbeslÀktad kolorit, men sjunker snart nog ner i en trankilare stÀmning, som dock Ànnu nÄgot lÀngre in i satsen rörs upp av solistiska och orkestrala crescendi. Konserten följer det klassiska mönstret snabb - lÄngsam - snabb, men det Àr pÄfallande hur pass lite plats Rosenberg ger Ät orkestern. Det Àr bara i mellansatsen som orkestern fÄr blomma ut i en symfonisk roll. Desto mer spelrum ges förstÄs i motsvarande grad till pianots slagverksaktiga solistiska pÀrlband.

Det hÀr Àr en viktig utgÄva, som ger nya inblickar i det oerhört viktiga dagsverke som Àr Hilding Rosenbergs. Denna musik Àr intrikat, kraftfull, och ibland kontemplativ. Den Àr uppfinningsrik och fantasifull. Det hÀr Àr en CD man gÀrna ofta ÄtervÀnder till, och för den som Àr intresserad av den svenska kulturskatten och den svenska musiken Àr den en sjÀlvklarhet. . Han stÄr ingen av de internationella giganterna efter. Den Äsikten befÀsts Àn mer efter denna CD med pianokonserterna.
Interpreten, Mats Widlund, spelar sÄ briljant att man förbluffas. Det Àr ett lysande pianospel han presterar, och orkestern ligger precis rÀtt i samspelet med solisten. En verklig pÀrla i senare Ärs svenska skivutgivning! Grattis, Daphne!

SONOLOCO records reviews


Här kan du köpa skivan:

http://www.naxosdirect.se/-Rosenberg-Hilding---Piano-Concertos-1--2----Widlund-Mats/title/DAPHNE%201006/

Musiken pÄ denna internettjÀnst publiceras med tillstÄnd av Stim/NCB

Daphne Records AB Àger copyrights till all text, musik, grafiska bilder och webbdesign. All otillÄten reproduktion beviras.

Producerad av Design Box med publiceringssystemet Drupal 6.