Albert Schnelzer

Daphne 1031

Previews:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.

Beskrivning:

Albert Schnelzer f -72, tillhör den yngre svenska tonsÀttargenerationen. Han har börjat skörda stora framgÄngar inte minst utomlands. Vi har hÀr samlat ett urval av hans förnÀmsta kammarmusikverk, som spelas av en ung skara svenska elitmusiker: Tobias Ringborg, Claes Gunnarsson samt Per Lundberg. Den unga svenska nya vÀrlds-sopranen Susanna Andersson tillsammans med den vÀlkÀnda solopianisten Francisca Skoogh framför "Requiem". Soloklarinettisten Staffan MÄrtensson kompletterar skaran.
Musiken pĂ„ skivan försöker skapa en bild av livet och dess förgĂ€nglighet och olika gestalter. BĂ„de danser med ondskan i olika former, över frusna landskap till ett Requiem. Detta verk skrevs till en minnesstund efter mordet pĂ„ utrikesministern Anna Lindh. Vi tycker att det Ă€r viktigt att lyfta fram och presentera en tonsĂ€ttare som stĂ„r i början av sin gĂ€rning, tillsammans med unga och ”spelhungriga” musiker, vilka verkligen kan göra honom rĂ€ttvisa.


Spårlista:

1.     Predatory Dances (2003) /violin, cello and piano/
2.     Dance with the Devil (2000) /solo piano/

3.     Frozen Landscape (2002) /cello and piano/


         Requiem (2004) /soprano and piano/

        (lyrics by  Edith Södergran) F. S. in Memoriam
4.     The Pain I

5.      Love 

6.     The Pain II 

7.     The Rose

8.     The Pain III

 

9.     Solitude (1999) /solo cello/

10.   Lamento – for the naughty children under the second umbrella (2004) violin, clarinet, cello and prepared piano/

11.   Wolfgang is Dancing! (2002) /violin, clarinet and cello/


Recensioner:

Det Ă€r ingen tillfĂ€llighet att fĂ€rgstarke Albert Schnelzers första portrĂ€ttskiva öppnar med en hommage till Igor Stravinskij: de hamrande rytmerna i pianotrion Predatory Dances, som suddas ut i ett smĂ€ltande lyriskt landskap. Schnelzers filmiska fantasi stĂ€ller melodiken i centrum i ett tonsprĂ„k bĂ„de strĂ€vt och tillgĂ€ngligt. RytmkĂ€nslan bekĂ€nner slĂ€ktskap med bĂ„de jazz och minimalism, som i pianostycket Dance with the devil (Francisca Skoogh), medan klezmerskalan fĂ€rgar Wolfgang is Dancing!. Men hĂ€r finns ocksĂ„ förandligad poesi, i PĂ€rt-klingande Frozen landscape och i Edith Södergrans Requiem – en frusen smĂ€rttriptyk med Susanna Anderssons sopran i huvudrollen.
Sofia Nyblom SvD

”Predatory dances” Ă€r inte bara namnet pĂ„ den svenske tonsĂ€ttaren Albert Schnelzers första portrĂ€ttskiva utan ocksĂ„ hans internationella genombrottsverk. En skarpt vĂ€ssad pianotrio med bĂ„de hamrande Stravinskij-hyllningar och lyriska partier i fĂ€rggrann rovdjursdans. För den lika personlige som kommunikative Schnelzer sĂ€tter genomgĂ„ende melodi och rytm framför tillkrĂ„nglade strukturer och har trĂ€ffande beskrivit ett virtuost stycke för solopiano (hĂ€r fint framfört av Francisca Skoogh) som ”en korsning mellan Franz Liszt och Iron Maiden”. DĂ€remellan stiftar han bekantskap med sĂ„vĂ€l spröd minimalism som klezmerskalor och tillĂ€gnar Fadime Sahindal ett eget rekviem, dĂ€r sopranen Susanna Andersson skĂ€nker liv Ă„t dikter av Edith Södergran.

BĂ€sta spĂ„r: ”Predatory dances”

Johanna Paulsson DN


Här kan du köpa skivan:

http://www.naxosdirect.se/-Schnelzer-Albert---Predatory-Dances/title/DAPHNE%201031/
http://cdon.se/musik/schnelzer_albert/predatory_dances-4063391
http://www.classicsonline.com/Daphne_Records/

Musiken pÄ denna internettjÀnst publiceras med tillstÄnd av Stim/NCB

Daphne Records AB Àger copyrights till all text, musik, grafiska bilder och webbdesign. All otillÄten reproduktion beviras.

Producerad av Design Box med publiceringssystemet Drupal 6.